Az j Mazda RX-8 egy olyan igazi sportaut, amely semmihez sem hasonlthat. Forradalmi koncepcikkal, ktrotoros Wankel-motorral, csbt klsvel, ngy ajtval s ngy felntt szmra is elegend bels trrel. Egyetlen ms modell, – amely htrcsn az tszglet jelvnyt viseli – sem fejezi ki olyan tisztn a Zoom-Zoom filozfit, mint ez. Az j RX-8 a Mazda jvbeli sportaut-technikjt testesti meg – sportos s funkcionlis, m soha nem unalmas.
Mazda RX-8 - Stlus
Egy igazi ngylses
Az RX-8 formjban a Mazda az "igazi" ngylsesek j kategrijt alkotta meg a sportautk szegmensben. A hts lseket nem csupn kisgyerekek szmra terveztk, hanem elegend helyet s knyelmet biztostanak kt felntt szmra, mg a hosszabb utazsok alkalmval is. A sportossg s a funkcionalits e klnleges kombincija kompromisszumok nlkli sportgpp teszi a Mazda RX-8 modelljt. Mindennapi praktikumval, egyedi motortechnikjval s forradalmian j, kzprl nyl ajtrendszervel a Mazda RX-8 egy olyan sportkocsi, amely a megszokott szedn s kup modellek nagyteljestmny vltozatait veszi clba.
A vsrl: tlag feletti
A Mazda RX-8 vsrli mszaki rdeklds emberekknt jellemezhetk, akik vsrlskor rzelmi alap dntseket is hoznak, s akik a "tmegvsrlk" felett llnak rzik magukat, illetve akik sokkal inkbb szeretik fellltani a mrcket, semmint megfelelni azoknak. A Mazda RX-8 ezrt az igazi egynisgeket jelli meg clcsoportjul, olyan frfiakat s nket, akik a Mazda RX-8 megvsrlst egynisgk, szemlyisgk s hozzrtsk kifejezsl is sznjk. A Mazda RX-8 ezeknek a kvnalmaknak maradktalanul megfelel: intelligens motortechnikja (Wankel-motor) rvn igazi klnlegessg, egyni formavilggal kombinlva (kzprl nyl ajtrendszer s ngy felntt mret ls).
Mazda RX-8 - Biztonsg
A biztonsgtechnika legjabb llsa
A Mazda RX-8 a lehet legmagasabb szint biztonsg jegyben szletett. 1330 kilogrammos sajt tmegvel a Mazda RX-8 klnsen jl kiegyenslyozott aut, kategriavezet irnythatsgi tulajdonsgokkal, pontos kormnyzssal s kivl menettulajdonsgokkal a htkznapi vezetsi krlmnyek kztt. A Mazda RX-8 mindemellett a legfrissebb aktv biztonsgi rendszereket is knlja. A blokkolsgtl (ABS), az elektronikus fker-eloszt (EBD), a kiprgsgtlval (TCS) kiegsztett dinamikus stabilits-ellenrz (DSC) berendezs, valamint a rszlegesen nzr differencilm (LSD) mg abban az esetben is az ton tartjk az autt, ha a vezetje mr kiss a hatrokon tl is nyomta a gzpedlt. Ha a vezet mg kzelebbrl kvnja tapasztalni a Mazda RX-8 sportos termszett, a dinamikus stabilits-ellenrz (DSC) rendszert egy gombnyomssal akr ki is kapcsolhatja.
Baleset esetn az tkzs energia a Mazda RX-8 karosszrijnak elre meghatrozott terhelsi csatornin oszlik szt, gy – az tkzs slyossgtl fggen – az utascella srtetlen maradhat. Az elfesztvel s erhatrolval szerelt hrompontos biztonsgi vek az alapfelszereltsghez tartoznak. Szriakivitel els ktlpcss mkds lgzskok, oldal- s fggnylgzskok kombincija biztost kiemelked passzv vdelmet az utasok s a vezet szmra. A Mazda RX-8 tervezi a hts ajtkat robusztus aclcs-merevtssel lttk el, amelyek az ajtk zrt llapotban egyfajta B-oszlopknt szolglnak s oldalirny tkzs esetn gondoskodnak a szksges merevsgrl.
Mazda RX-8 - Komfort
Egyedi bels krnyezet
A kpre kattintva az egr mozgatsval megtekintheti az RX-8-as bels tert. A Shift s a Ctrl billentykkel a zoomolst mdosthatja.
A Mazda RX-8 bels tere sportos s korszer. Mr az els ajtk feltrulsakor egyrtelm, hogy az j Mazda RX-8 egy klnleges aut. Az utasokat stlusos s magas minsgi szintet sugrz hangulat fogadja, amely h marad sportauts karakterhez. Mlyen lnek a sportlsekben, amelyek opciknt kttnus brkrpitozssal is kaphatk. A brbevonat kormnykerk az audio-rendszer vezrlgombjaival kellemes tapintssal simul a vezet kezbe. Az els fejtmlk a forgdugatty hromcscs alakjt idzik, a mszerfal als rszn elhelyezked gombok pedig alumnium-hatsak. Valjban minden kezelelem knnyen elrhet a vezet s az utas szmra egyarnt.
A Mazda RX-8 belsejnek tervezi klns figyelmet szenteltek az lseknek. Kifejlesztsk sorn tbb ergonmiai tanulmny is kszlt, tbbek kztt a vezet s az utas testtmegbl add nyoms eloszlsrl az lprnn s a httmln. E tesztek alapjn azutn a Mazda RX-8 tervezi olyan lseket kszthettek, amelyek nem csupn knyelmesek mg a hossz utak sorn is, hanem kanyarban is optimlis oldaltartst biztostanak.
A mszeregysg kzepn a polrozott alumnium hats berakssal dsztett fordulatszmmr helyezkedik el, mghozz olyan sklzssal, amely nyilvnvalv teszi, hogy nem egy szokvnyos sportautban lnk. A mszer maximlis rtke 10000 fordulat percenknt, s csak a 9000-es rtknl ri el a vrs mezt. A vezet ltmezejt a fordulatszmmr hatrozza meg, a mutat nulla llsval "hat rnl", ami csak a legkivlbb sportautk jellegzetessge. Az analg s digitlis mszereket egy egysgbe rendeztk. A knnyen leolvashat digitlis sebessgmr a fordulatszmmrben kapott helyet, mindig a vezet ltterben maradva. A fordulatszmmrt az olajnyoms, az zemanyag-szint s a vzhmrsklet mrmszerei veszik krl.
A kzpkonzol – az j Mazda6 modellhez hasonlan – modulrendszer s az audio-rendszer szriakivitel vagy opcionlis elemeivel, illetve a felras DVD-alap navigcis berendezs kezelelemeivel egyarnt kombinlhat. Az audio-rendszer forgkapcsoli a nagymret hanger-szablyozval e mszerpanel kzepn, egy krmhats gyrbe foglalva helyezkednek el, alattuk a lgkondicionl gombjaival. Felettk a Mazda RX-8 vrs sznben izz kijelzi tallhatk, a digitlis rval s a klmaberendezs hfokjelzjvel.
Az els biztonsgi vek tarti az adott oldali hts ajtba kerltek. Az vek als vge a vezet, illetve az utas lse alatt van rgztve s a hts ajtk nyitsakor egy klnleges beptett plyn csszik el. Az els biztonsgi vek gy nem lehetnek a hts lsre beszll utasok tjban.
A Mazda RX-8 kompakt Wankel-motorja, a hossz, 2700 millimteres tengelytvval s a helytakarkos sportlsekkel bsges fejteret, bels szlessget s lbteret biztost. Ha a bels tgassg jn szba, az j Mazda RX-8 akr egy hagyomnyos sportos szednnal is sszevethet, s egy sportkuphoz mrve risinak tekinthet. A viszonylag alacsony lshelyzet 970 millimteres els fejteret eredmnyez. A vezet ennek ellenre az alacsony motorhztetnek s a vezetls llthatsgnak ksznheten kivl krkrs kiltssal rendelkezik. Az els lbtr 1084, a vllmagassgban mrt bels szlessg pedig 1393 millimter, amelyek egytt bsges mozgsteret biztostanak a vezet s az els utas szmra. 935 millimteres fejtrrel, 817 millimteres lbtrrel s 1395 millimteres bels szlessggel vllmagassgban, a hts lsek krnyezete sem bizonyul szksnek. A csomagtr 290 literes trfogatval egy sportkuphoz mrten kifejezetten nagynak szmt, s elegend helyet knl akr kt golftska s kt kzepes mret brnd szmra is. A Mazda RX-8 modellt ennek rdekben mr alapkivitelben abroncsjavt kszlettel, nem pedig ptkerkkel ltjk el.
Sportauts klsejre rcfolva az j Mazda RX-8 gy a bels praktikum magas szintjt knlja, elegend hellyel ngy felntt s a csomagjaik szmra is.
Mazda RX-8 - Praktikus, Tgas s Sokoldal
Nem egy szokvnyos sportaut
A Mazda RX-8 a klasszikus sportauts eszttikumot a legfrissebb motortechnikval egyesti. A kls formavilg, amelyet a Mazda formatervezi az "atletikus feszltsg" jelzvel illettek, Japnban, a Formatervezsi Kzpontban kszlt, ahol azonban az eurpai design-befolys is jl rvnyeslhetett. A formatervezk olyan klst alkottak, amely mr a jv Mazda sportautjnak megjelenst szemllteti – dinamikus, de nem tlzan, sportos megjelens s mindemellett funkcionlis. Rvid tlnylsaival, feltn kialakts srvdivel s lkhrtival, illetve a motorhztet egyni vonalaival a Mazda RX-8 megjelensben sem hagy ktsget teljestmnye fell.
A teljes egszben j fejleszts Mazda RX-8 4430 millimter hossz, 1770 millimter szles s 1340 millimter magas. 2700 millimter hossz tengelytvja egy sportauthoz mrten igen tgas bels mreteket biztost. Klnsen rvid tlnylsai (ell 807, htul 918 millimter) kiemelik az RX-8 dinamikus termszett s segtenek a jrm fggleges tengely krli tehetetlensgi nyomatkt alacsony rtken tartani. Ell 1500, htul 1505 millimteres nyomtvjval a Mazda RX-8 nem csupn sportos megjelens, hanem minden menethelyzetben fokozott stabilitst knl. A Mazda RX-8 motorja az els tengely mgtt helyezkedik el, viszonylag kzel a jrm kzephez. Ez az "els-kzps" elnevezs motorhelyzet biztostja, hogy a Mazda RX-8 1330 kilogrammos sajt tmege egyenl mrtkben osztdjon el az els s a hts tengelyek kztt.
Az orrsz formjt – amely minden sportkocsi szmra klnskpp fontos, hisz az autnak ezt a rszt ltjuk meg elszr, amikor a jrm megjelenik a visszapillant tkrben – egy erteljes vonalvezets motorhztet hatrozza meg. Ez a sportossg mellett egyben a klnlegessget is hangslyozza, s a Mazda RX-8 modellt megklnbzteti a tbbi sportauttl. A forgdugattyformja az j Mazda RX-8 f design-elemeinek egyike. Rotor formj domborulat dszti a motorhztett, amely a kvncsi szemll szmra jelzi, milyen motor rejtzik alatta, mg az els fejtmlk s a hts kdlmpa szintn forgdugatty-motvumot mintznak.
A Mazda RX-8 mindezek mellett persze jellegzetesen Mazda marad, tszglet htrcsval s dinamikus srvd-kialaktsval. A Mazda RX-8 krvonalait az utastr fl lgyan vel, majd a szembetn hts lgterelben vgzd tetvonal hatrozza meg. A ketts v alkotta tetvonal egyrtelm utals a Mazda RX-7 modellre. A hts oszlopok a folyamatosan emelked vvonallal egytt jellegzetes "Z"-formt alkotnak a hts szlvd kupolaszer vnek mindkt oldaln. A hts rsz a szles lkhrtval erteljes megjelenst klcsnz a Mazda RX-8 szmra. Az olyan elemek, mint a kt kerek sszetett vilgttest az elz sportkocsi-modellek formai nyelvt alkalmazza, azonban egy lpssel tovbb is megy, s idszerbb is teszi azokat. A hts rsz ugyancsak tartalmaz diszkrt utalst a motorhztet alatti Wankel-technikra, mgpedig a rotor alak kdlmpa formjban.
Freestyle-ajtrendszer
A kzprl nyl ajtk rgi hagyomnyokra tekinthetnek vissza. Napjaink egyeduralkod elrendezsvel szemben szmos elnyt knlnak s eredetileg azrt vezettk be, hogy egyszerbb bejutst biztostsanak a hts lsre. Majdnem negyven, a design-archvumban eltlttt esztend utn a Mazda innovatv mdon, Freestyle nv alatt jra bevezette ezt az tletes koncepcit. Ezzel az j ajtrendszerrel a Mazda RX-8 a kzprl nyl ajtk sszes elnyt knlja vsrli szmra.
Ha mindkt ajt nyitva van, az j Mazda RX-8 a kt felfggeszts kztt 898 millimteres ajtnylst knl. Az els ajtk legnagyobb nyitsi szge elri a 67, mg a htsk a 80 fokot. Ez a hagyomnyos ktajts, ngylses sportautk esetben megszokottnl jval knnyebb s knyelmesebb teszi a be- s kiszllst a Mazda RX-8 modellbl, klnskpp a hts lsekrl. A Mazda RX-8 hts ajti csak akkor nyithatk, ha az elsk mr nyitva vannak, teljesen biztonsgoss tve a Freestyle-ajtrendszert, a kzprl nyl ajtk elrendezsnek minden elnyvel egytt.
A hts ajtk s az j sportkup szmos ms karosszriaelemnek gyrtsa sorn a Mazda gyrtstechnolgusai egy j energiatakarkos alumniumhegesztsi technikt fejlesztettek ki. A nagy energiaigny elektromos ellenllsos vhegeszts helyett az j eljrs a srldsi ht hasznlja fel az alumniumelemek sszehegesztshez, ami a jelenleg elterjedt hegesztsi technolgikhoz kpest risi mennyisg energia megtakartst jelenti.
Az j fejleszts ajtkonstrukci az ajtkban elhelyezett, fggleges aclcs-merevtseket tartalmaz, amelyek az ajtk zrt llapotban egyfajta B-oszlopknt szolglnak, s biztostjk a karosszria oldals rsznek szksges stabilitst.
A Nmet Szvetsgi Gpjrm-biztonsgi Szabvny 35. paragrafusa e) bekezdsnek (3) pontja 1963. jlius elseje ta elrja, hogy "minden egyes jrmajtnak nyithatnak kell lenni brmely felntt utas rszrl". A Mazda RX-8 Freestyle ajtrendszere egy beptett nyitmechanizmus segtsgvel elgti ki ezt a kvetelmnyt, amely baleset esetn knnyen elkrhet a hts lsek utasai szmra – mg akkor is, ha a vezet s az els utas blokkolja az els lsek mozgatst. Az els utasls bal als rszn tallhat kar meghzsval az els ls tmljnak retesze olddik s lehetv teszi a hts utasok szmra, hogy knnyedn hozzfrjenek az els ajtk kilincseihez. Az els ajtk gy nyithatv vlnak, ezltal a htul utazk mr a hts ajtkat is ki tudjk nyitni, s szksg esetn kijuthatnak az autbl. Ez olyan biztonsgi felszerels, amit a klasszikus sportkupk nem knlnak.
Mazda RX-8 - Technika
Felix Wankel rksgnek folytatsa
A forgdugattys motort Felix Wankel nmet feltall fejlesztette ki. Egy mrnki diplomval, st mg jogostvnnyal sem rendelkez ember auttrtnelmet rt s az autpts olyan halhatatlan mrnkei kztt foglalta el helyt, mint Nicolaus August Otto, Carl Benz, Gottlieb Daimler, Wilhelm Maybach s Rudolf Diesel. Wankel egsz lett a gpek bvletben lte le, mg ha nem is rendelkezett mszaki vgzettsggel. Sosem volt absztrakt gondolkod, hanem egy olyan feltall, aki egyni ltsmddal rendelkezett s tvolsgtart volt a matematikval szemben. "Nem szeretem a kpleteket" – mondta. Ennek ellenre a forgdugattys motor atyjaknt tisztelhetjk.
Taln senki sem fogalmazta meg Wankel jelentsgt az autipar szmra tallbban, mint Kenichi Yamamoto, a kutatsi s fejlesztsi rszleg igazgatja, ksbb a Mazda Motor Corporation elnke. "Az autsvilg legnagyobb gondolkodinak egyikt vesztette el" – mondta Yamamoto, amikor 1988. oktber 9.-n rteslt Felix Wankel hallrl. Ezen a napon a Mazda Motor Corporation bejelentette, hogy folytatja a Wankel-elv szerint mkd, hagyomnyos szelepek s hajtkarok nlkli motorok fejlesztst. A Mazda tartotta szavt s amita 1961-ben els alkalommal elkezdett a Wankel-motoron dolgozni kzel 2 milli forgdugattys motort ksztett – legtbbet a Mazda RX-7 modell szmra.
A Mazda napjainkban az egyetlen fbb autgyrt, amelyik folytatja Felix Wankel rksgt a forgdugattys motorok alkalmazsa tern s a Mazda RX-8 motorhzteteje alatt mr a legjabb Wankel-erforrs, a RENESIS rejtzik. Kt rotorral (bolygdugattyval) rendelkezik s kt teljestmny-vltozatban kaphat. A norml kivitel (Standard Power) 144 kilowattot (192 lert), a nagyteljestmny vltozat (High Power) 170 kilowattot (231 lert) teljest, a RENESIST a legersebb turbfeltlt nlkli Mazda Wankel-motorr avatva.
Hogyan mkdik a Wankel-motor
A Wankel-motor a hagyomnyos belsgs motoroktl alapveten eltr mdon mkdik. A dugatty valjban egy lapos rotor (forgdugatty), amely egy kzpen enyhn laptott ovlis hzban forog. A dugatty bels fogazssal rendelkezik, amelynek segtsgvel a hz kzepn rgztett fogaskerkkel kapcsoldik. Ez a kapcsolat hatrozza meg a dugatty mozgsnak plyjt a hzon bell.
A forgdugattyk excentrikusan egy kihajttengelyen helyezkednek el, amelyet egy kzi tekerkarhoz hasonl elven forgatnak. A rotor minden egyes (nmaga krli) 360 fokos fordulata alatt a kihajttengely hrmat fordul. A dugatty hromszghz hasonl alak s mindhrom cscsa folyamatosan rintkezsben ll a hz falval. A hz alakja biztostja, hogy a rotor kzppontja minden teljes fordulata sorn zrt krvonalat rjon le. A rotor hrom oldala a hz bels felletvel hrom munkateret formz, amelyek trfogata a dugatty egy krlfordulsa alatt folyamatosan vltozik. Ez az elrendezs feleslegess teszi a hagyomnyos forgattystengelyt s szelepeket. Mozg elemknt csupn a forgdugatty s az excentrikus tengely jelenik meg. Ezen tulajdonsgai alapjn a Wankel-motor knnyebb, kompaktabb, tartsabb s jval kiegyenslyozottabb mkds.
m ez mg nem minden. Mg a hagyomnyos ngytem dugattys motorban kt ftengely-fordulat alatt egy munkatem zajlik, addig a Wankel-motor egy ftengely-fordulatra 3 munkatem esik. A Wankel motor teljestmnye a rotoron keletkezik, s az excentrikus tengelyen vehet le, amely szerept tekintve a hagyomnyos dugattys motorok forgattystengelyhez hasonlthat.
A Wankel-motor jellemz sajtossgai
A tbbrotoros Wankel-motorok klnsen lgy mkdskrl s alacsony rezgsi szintjkrl kzismertek. Egy duplarotoros motorban, mint a Mazda RX-8 j RENESIS aggregtja, az excentrikus tengely csapjai 180 fokos pozciban helyezkednek el egymshoz kpest, ami csaknem tkletes tmegkiegyenltst eredmnyez. Egy ktrotoros Wankel-motor ezrt pp olyan nyugodt jrs, mint egy soros, hathengeres, hagyomnyos alternl dugattys motor. Valjban a jrsa lgy, mint a selyem, s szinte teljes mrtkben rezgsmentes. A Wankel-motor jellegzetes tulajdonsgai kz tartozik egyszer felptse is, ami a lehet legkevesebb alkatrsszel cseklyebb tmeget s kompakt mreteket is jelent. A Mazda RX-8 Wankel-motorjnak klnsen kompakt mretei azt is lehetv tettk a mrnkk szmra, hogy a jrm kzepe fel tolva, egy gynevezett els-kzps elhelyezsben ptsk be, ami az 50:50 arny tmegeloszlst eredmnyezte az els s a hts tengelyek kztt. Ez kivl irnythatsgi tulajdonsgokat knl.
A RENESIS: forgs, alternl mozgs helyett
A RENESIS elnevezs a "forgdugattys motor (Rotary Engine) Genezist" jelenti s a Mazda forradalmian j megkzeltst jelkpezi a forgdugattys motorok technikja tern. A RENESIS egyfell a magas teljestmnyszint, msfell a kedvez zemanyag-fogyaszts s az alacsony kipufoggz-emisszi elegns egyestse.
A RENESIS fejlesztsnek kiindulpontja az MSP-RE (Tbb oldalszelepes forgdugattys motor) konstrukci volt, amely 1995-ben a Tokii Autkilltson az RX-1 sportaut-tanulmnyban mutatkozott be. Ngy vvel ksbb, szintn a Tokii Autkilltson mr e motor tovbbfejlesztett vltozatt lltottk ki az RX-EVOLV tanulmnyautban. A RENESIS abban a formjban, ahogy most a Mazda RX-8 modellben megjelent e koncepcimotorok legfrissebb, szriarett vltozata s tbbvi folyamatos fejleszts gymlcse.
A RENESIS fejleszti eltt hrom egyrtelm clkitzs llt. Az j motornak nagyjbl azonos teljestmnyszintet kellett produklnia, mint a Mazda RX-7 13B jelzs biturb aggregtja, m mindezt kevesebb zemanyag felhasznlsval s minimlis krosanyag-emisszis szint mellett. A Mazda fejlesztmrnkeinek sikerlt e clkitzsek teljestse. Erfesztseik gymlcse a RENESIS lett, egy ktrotoros, egyenknt 654 kbcentimteres kamrj, folyadkhtses erforrs. A RENESIS kt teljestmnyvltozatban jelenik meg. A norml kivitel (Standard Power) 144 kilowattot (192 lert ) teljest 7000-es percenknti fordulatszmnl, 220 newtonmter maximlis forgatnyomatkkal, 5000-es percenknti fordulatszmnl. A Standard Power kivitel nyomatkgrbje gyorsan emelkedik, majd egy magas rtken llandsulva kisimul, ami azt jelenti, hogy bsges teljestmny ll rendelkezsre meglehetsen szles fordulatszm-tartomnyon. Valjban 200 newtonmter mr alacsony, 2000-es percenknti fordulatszmnl rendelkezsre ll, s az 5000-es percenknti fordulatszmhoz tartoz cscsrtket fokozatosan - nem pedig hirtelen nyomatki ugrssal – tg fordulatszm-tartomnyon ri el. Az ilyen jelleg karakterisztika lvezetess teszi a mindennapi autzst s hatrozott elnyket knl a vrosi kzlekedsben. A maximlis forgatnyomatk tbb mint 90 szzalka a teljes fordulatszm-tartomny jelents rszben rendelkezsre ll, ami azt jelenti, hogy az j Mazda RX-8 vezetjnek nem szksges folyamatosan magas fordulaton tartania a motort, hogy teljestmnyt "prseljen ki" a RENESIS-bl. A Standard Power vltozat 7,2 msodperc alatt gyorsul fel nullrl szz kilomter/rs sebessgre.
A Mazda RX-8 nagyteljestmny vltozata (High Power) teljestmnye 170 kilowatt (231 ler) 8200-as percenknti fordulatszmnl, mg legnagyobb forgatnyomatka 211 newtonmter, 5500-as percenknti fordulatszmnl. Ezek az adatok jl mutatjk, hogyan alaktottk t a RENESIS High Power kivitelt a magasabb teljestmnyszint rdekben. Legnagyobb teljestmnyt magasabb fordulatszmon adja le s valamivel kevsb robusztus nyomatki karakterisztikval rendelkezik. A High Power vltozat maximlis fordulatszma ezrt elri a 9000-et, azaz egyrtelmen magasabb, mint a Standard Power kivitel, amely 7500-nl ri el maximumt.
ll helyzetbl az j Mazda RX-8 High Power vltozata mindssze 6,2 msodperc alatt gyorsul fel szz kilomter/rs sebessgre, s abba sem hagyja a gyorstst egszen a 235 kilomter/rs vgsebessgig. A Standard Power tlagosan 10,8, mg a High Power vltozat 11,4 liter benzint ignyel 100 kilomterre. 61 literes zemanyag-tartlyval az j Mazda RX-8 egy sportkuphoz mrten figyelemremlt hattvolsggal rendelkezik. A korbbi Wankel-erforrsok emisszis problmit az Euro IV normit kielgt RENESIS esetben meggyz mdon sikerlt orvosolni.
A RENESIS – a Mazda forradalmastotta a Wankel-motort
A Mazda RX-8 j RENESIS erforrsa a jelenlegi Wankel-motoroktl alapveten eltr felptssel kszl. Az albbi innovatv megoldsok lehetv tettk a tervezk szmra, hogy elsknt alkossanak egy olyan sorozatgyrts forgdugattys motort, amely egyszerre elgti ki az Euro IV emisszis szabvny elrsait s knl kedvez zemanyag-fogyasztst.
Az oldals kipufognylsok technikja
Az j RENESIS forgdugattys motorban a Mazda az oldals elrendezs kipufognylsok technikjt alkalmazza. Ez az elrendezs kikszbli a kipufog- s a szvszelepek kztti sszenyitst, jelentsen nveli a motor hatsfokt s cskkenti az zemanyag-fogyasztst. A szvnylsok az elz konstrukcikhoz kpest mintegy 30 szzalkkal nagyobb felletek lettek s korbban nyitnak. A kipufognylsok majdnem ktszer akkork lettek, ami alacsonyabb ramlsi ellenllst jelent. A kipufognylsok ksbb nyitnak s tovbb maradnak nyitva, hosszabb kipufogsi temet s a termikus hatsfok nvekedst eredmnyezve.
Az oldals elrendezs kipufognylsok technikjnak elnyei egyrtelmek: nincs sszenyits a szv- s a kipufogoldal kztt, elmarad a motor lassulsa kzbeni rngats, javul a benzin-leveg keverk kpzse s a dugattyn egyszerbb olajtmtsi konstrukci alkalmazhat. A kipufognylsok oldals elrendezse ugyancsak segt megakadlyozni az elgetlen sznhidrognek tvozst az gstrbl a kipufogrendszerbe, ehelyett e megmarad sznhidrognek tbbsge a kvetkez munkatemben g el, ami az emisszis rtkek jelents cskkenshez vezet. Az gstr j tmtsi rendszere a Mazda RX-8 modellben lemetszett tmtseket tartalmaz, amelyeket kifejezetten az oldals elrendezs kipufognylsok technikja szmra fejlesztettek ki.
Vltoz szvrendszer s elektronikus szablyzs fojtszelep
A RENESIS vltoz szvrendszerrel mkdik, a Standard Power esetben kt, mg a High Power vltozatban hrom szvnylssal mindegyik rotornl. Az egyes rotorok szvcsatornjban mkd forgtolattys szelepeket elektromotor lltja, a beramls tulajdonsgai s a tltsi fok javtsra hasznlva fel az rkez leveg dinamikai tulajdonsgait. A RENESIS emellett elektronikus szablyzs fojtszeleppel rendelkezik, amely a beszvott leveg igen pontos s kzvetlen szablyozst teszi lehetv. Vgl pedig egy manyag szvcsvet is kifejlesztettek, amely knnyebb, s emellett optimlis szvsi lgramlst biztost, kifejezetten a szvsi ellenlls s vesztesg alacsony szinten tartsa rdekben.
A RENESIS erforrs jfajta befecskendez fvkkkal kszl, amelyek klnsen finoman porlasztjk a benzin-leveg keverket az gstrbe, mikzben a nagyteljestmny gyjtgyertyk kedvezbb gyulladsi feltteleket biztostanak szmra. A klnskpp finom porlaszts benzin-leveg keverk s az erteljes gyjts e kombincija szinte tkletes gst biztost, kedvezbb termikus hatsfok s alacsonyabb krosanyag-emisszis rtkek mellett. A kettsfal kipufog lemlcsonk tovbb megrzi a gzok magas hmrsklett, gy hidegindtst kveten is elbb felmelegszik, jelentsen cskkentve a hrmasmkds kataliztor felmelegedsi fzisnak hosszt, gy tovbb cskkentve a krosanyag-emisszis rtkeket.
Alacsony tehetetlensgi nyomatk a kivl reakcik rdekben
Annak ksznheten, hogy a Mazda RX-8 forgdugattyi knnyebbek, a RENESIS tehetetlensgi nyomatkai cseklyebbek, ami a magasabb teljestmny mellett a motor rzkeny reakciihoz s fokozottabb rugalmassghoz is hozzjrul. E tulajdonsgok mr egy turbfeltlts Wankel-motor kpessgeivel is sszemrhetek, lineris teljestmnygrbe mellett az alacsony s a magasabb fordulatszm-tartomnyokban egyarnt.
Lapos olajtekn – alacsony tmegkzppont
A Mazda RX-8 j nedves karteres kensi rendszerrel s egy olyan olajteknvel kszl, amely mindssze 40 millimter mly, ami a legtbb hagyomnyos Wankel-motornak csupn a fele. A Wankel-motor f elnyeinek egyike maga az a konstrukcis adottsg, hogy az excentrikus tengely az alternl dugattys motor forgattystengelynl magasabban helyezkedik el – az olajtekn felett, ahol mentes a hagyomnyos forgattystengelyek esetben fellp azon srldsi vesztesgektl, amelyeket a folyamatos olajba merls okoz. Az olajszivatty vesztesgei ugyancsak cseklyebbek, mint egy szrazkarteres rendszer esetn volnnak. A RENESIS az olaj ramlst is jobban kontrolllhatja, mgpedig egy klnleges kialakts olajkamra rvn, amely megakadlyozza az olaj sszegylst az egyik oldalra, az erteljes oldalgyorsulsok sorn.
Kompakt motormretek – idelis tmegeloszls
A Mazda RX-8 j RENESIS-erforrsa meglepen kompakt kialakts. Minden segdberendezsvel egytt a RENESIS nagyjbl akkora, mint egy ngyhengeres, soros hagyomnyos alternl dugattys erforrs berendezsek nlkl. Maga a motor mindssze 338 millimter magas, s nagyjbl a sebessgvltval megegyez nagysg. Kompakt mreteinek ksznheten a RENESIS-t az aut htulja fel tolva, egy gynevezett els-kzps elrendezsben helyezhettk el. Ez a pozci idelis, 50:50 arny tmegeloszlst tesz lehetv az els s a hts tengely kztt, ami egyrtelmen pozitv hatst fejt ki a Mazda RX-8 menetdinamikai tulajdonsgaira. Az alacsony motortmeg s az els-kzps elrendezs kivl irnythatsgi sajtossgokat s potencilis menettulajdonsgokat klcsnz a Mazda RX-8 szmra, mg akkor is, ha az autt kpessgei hatrn hasznljk.
Kifogstalan, a Wankel-motorokra jellemz hang
A Mazda RX-8 j RENESIS erforrsa olyan hanggal rendelkezik, mint egyetlen ms sportaut sem a vilgon. Oldals kipufognyls-elrendezse biztos alapot knl a klnsen finom akusztikai lmnyhez. A perifrilis elrendezs kipufognylsokkal kszlt Wankel-motoroktl eltren a RENESIS oldals elrendezs rendszere tisztn cseng hangokat hallat a magas, mg erteljes tnusokat az alacsonyabb fordulatszm tartomnyban. Az j Mazda RX-8 gy nemcsak lgy, magas fordulat, jellegzetes "Wankel-teljestmnyt", hanem kifogstalan, a forgdugattys motorokra jellemz hangot is produkl.
Sebessgvltk – testre szabottan a vezetsi lmny s az optimlis hasznlat rdekben
Az j Mazda RX-8 ktfle sebessgvltval kszl, egy tfokozat manulis konstrukcival a Standard Power, s egy hatfokozat, ugyancsak manulis vltmvel a High Power kivitel esetben. Mindkt sebessgvlt a Wankel-motor jellemz karakterisztikjhoz illeszkedik s egy alacsony rezgsszint, egyrszes kardntengelyen keresztl csatlakozik a rszlegesen nzr differencilmhz. Mikzben az orrmotor-htskerkhajts elrendezst alkalmaz jrmvek legtbbjben a szksges merevsg rdekben kzponti aclcsapggyal osztott, ktrszes kardntengelyt alkalmaznak, a Mazda RX-8 esetben a motor s a differencilm kztti csekly tvolsgon egy knny, sznszlas kompozit anyagbl kszlt, egyrszes kardn alkalmazhat. Ez mintegy t kilogrammal knnyebb a hagyomnyos, kzponti csapggyal csatlakoz, ktrszes kivitelnl. A kardntengely alatt egy vastag aclbl kszlt keret kti ssze a sebessgvltt s a differencilmvet, hozzjrulva a merev felptshez s a sebessgvlt rezgseinek cskkentshez.
A karosszria torzis merevsge – a tkletes alap
A Mazda RX-8 karosszrija tlag feletti torzis merevsgnek titka, kardnalagtja felptsben rejlik. Az alagt fels rsze egy merev, zrtszelvny, magaspts gerinctart-vz, amely ell, s htul csatlakozik a karosszria vzszerkezethez. Hrom ers kereszttartt csavaroznak a karosszria als rszhez, mgpedig a kardnalagt als, nyitott felnl, gy nvelik a karosszria csavar ignybevtelekkel szembeni ellenll kpessgt. A Mazda bevlt Tripla-H rendszer felptse – a Mazda RX-8 padljt, oldalt s tetejt merevt nagyszilrdsg acltartkkal – tovbb nvelik a karosszria merevsgt. A hts lsek mgtt tovbbi kt, acllemezbl kszlt kereszttart tallhat, amelyek ugyancsak a karosszria merevsgt fokozzk, s amelyek miatt a hts lstmlk nem hajthatak le. Mindezek az elemek egyttesen a Mazda RX-8 karosszrijnak torzis s hajltszilrdsgt klnsen magas szintre emelik s az autt a menetstabilits tern kategrija egyik legjobbjv avatjk.
A futm fejlesztsekor a Mazda mrnkei a htskerk-meghajts mellett dntttek, kvetve az vek sorn mr bizonytott sportauts hagyomnyt, amely szerint sokkal lvezetesebb tolni e sportkocsit, semmint hzni. Az orrmotoros s htskerk-meghajts Mazda RX-8 a Standard Power vltozatban 16 colos peremtmrj knnyfm kerktrcskkal s 225/55 R 16 mret gumiabroncsokkal, mg a High Power vltozata mr alapfelszereltsgben 18 colos peremtmrj alumnium kerktrcskkal, 245/45 ZR 18 mret gumiabroncsokkal kszl.
A Mazda RX-8 j fejleszts, ketts keresztlengkaros els felfggesztssel rendelkezik, merev segdkerethez csatlakoz fels s als lengkarokkal. Ugyancsak erre, a teljes els felfggeszts pontos bellthatsgrl gondoskod els segdvzra kapcsoldik az els stabiliztor is, amelynek vgei gmbcsuklk segtsgvel az als lengkarokhoz csatlakoznak. A fels s az als lengkarok egyarnt knny s robusztus kovcsolt alumniumbl kszlnek. A gztlts lengscsillaptk optimlis csillaptsi karakterisztikrl gondoskodnak, mg rvid amplitdj lengsek sorn is, amelyek csillaptsa ltalban viszonylag bonyolult s negatvan befolysolhatjk a lengsknyelmet.
A Mazda RX-8 j fejleszts, multi-link rendszer hts felfggesztssel kszl, amely t lengkart tartalmaz mindegyik oldalon. A hts segdvz, amelyhez a hts felfggeszts kapcsoldik, kt bumerng alak oldals elemet tartalmaz. Ezek az els s hts vgpontjukon gumigyazsokon keresztl csatlakoznak a karosszria kereszttartihoz, illetve sszesen hrom ponton – ell, htul s kzpen – egy hromdimenzis hromszg formjban. Ez az innovatv kialakts fokozza a hts felfggeszts konstrukcijbl add merevsgt, s klnsen ellenllv teszi az oldalirny erkkel szemben, valamint tbb rugalmas gumigyazs hasznlatt teszi lehetv. Az eredmny a Mazda RX-8 stabilabb irnythatsgi tulajdonsgaiban, a kevesebb utastrbe jut rezgsben s grdlsi zajban, illetve a fokozott menetknyelem tern mutatkozik meg.
Az els felfggesztshez hasonlan, a Mazda RX-8 hts futmve is gztlts, szimplacsveslengscsillaptkat tartalmaz. Ebben az esetben a fels vgkn a karosszrihoz, az alsn pedig kovcsolt alumnium szemekhez kapcsoldnak. A hts lengscsillaptk a robusztus spirlrugkkal s az tkaros felfggesztsekkel egytt minimlis mrtkre cskkentik a hts kerkdls vltozsait.
A fogaslces, elektromos rsegts szervokormny bemutatkozsa
A Mazda RX-8 elektromos rsegts fogaslces kormnyberendezssel kszl, ami gondoskodik arrl a kell nagysg, az tfelletrl rkez visszajelzsrl a vezet szmra, amelyre szksge van az aut pontos kontrolllshoz. A rendszer egy, a kormnyoszlopra ptett nyomatkszenzort tartalmaz, amely a kormnyzs bemen jeleit kzvetti az elektromotor szmra. A Mazda RX-8 szmtgp-szablyzs, sebessgfgg szervokormnya minden menethelyzetben semleges, illetve pozitv visszajelzssel szolgl.
A vezets lmnye – dinamizmus tisztn
Az egyetlen hagyomnyos motvum az Mazda RX-8 modellben, hogy kulccsal indthat. Ettl eltekintve ez a sportkup semmilyen konvencionlis elemet nem tartalmaz. A rotorok hangja egy turbinhoz hasonl – rezgsmentes s magas fordulat. A RENESIS alacsony fordulatszmon olyan nyugodt jrssal adja le teljestmnyt, hogy alig hallhat. A motor kzvetlenl s spontn reagl a gzadsokra s a fordulatszm emelkedsvel erteljes hangot hallat – olyasmit, amit minden sportaut-vezet szvesen hallgat.
A Mazda RX-8 futmve minden kihvsnak megfelel, ami az tfellet irnybl rheti. A Mazda mrnkei a futm hangolsi s belltsi munkinak legnagyobb rszt Laguna Sec-ban, Kaliforniban s a Nrburgringen, Nmetorszgban vgeztk. Ez az intenzv, sokrt futm-belltsi munka e kt, -a vilg legnagyobb kihvst knl versenyplyi kz tartoz- ltestmnyen a Mazda RX-8 modellnek igencsak elnyre vlt.
A RENESIS kompakt mretei lehetv tettk, hogy kzelebb kerljn az aut kzephez egy gynevezett els-kzps elrendezsbe, s a kzpponthoz kzelebbi elhelyezkedst biztostva a teljes ertvitel szmra, s 50:50 arny tmegeloszlst valstva meg az els s a hts tengelyek kztt. E tnyezk dnt fontossgak voltak abban, hogy a Mazda RX-8 olyan dinamikus kpessgekkel rendelkezhessen, amelyek kvetendek ebben a kategriban.
A Mazda RX-8 futmve mg akkor is bizonyt, ha mr-mr kpessge hatrait kzelti. Tkletes az egyenes futs sorn, neutrlis marad a nagysebessg kanyarokban, s csak ha legvgs hatrait kzeltik, akkor reagl nmi diszkrt tlkormnyozottsggal, ami ilyen helyzetekben megfelel a sportautk jellemz viselkedsnek. Mikzben a legtbb htskerk-hajts sportaut a kanyar kls ve fel tolja hts rszt, ha a vezet tl agresszven lpett a gzra, a Mazda RX-8 gy "fogja" az aszfaltot, mintha kerekein karmai lennnek. Valsggal az "tba harap", pontos reakcikkal vlaszolva elektromos szervokormnya legkisebb elmozdulsaira is, knnyedn kezelve a terhelsvltsokat is.
Azok a vezetk, akik mg kzelebbrl kvnjk rezni a Mazda RX-8 sportos termszett, egyszeren kikapcsolhatjk az elektronikus stabilits-ellenrz (DSC) rendszert. Ez a tapasztaltabb vezetk szmra mg lvezetesebb teheti a Mazda RX-8 vezetst, mivel a jrm feletti uralom megrzse ekkor nagyobb kihvst jelent, m semmikpp sem lehetetlen. rm az j Mazda RX-8 vezetse klnskpp, ha megmutathatja, mit is tud valjban.
Mazda RX-8 - Tiszta dinamizmus
RENESIS – a Mazda RX-8 forgdugattys szve
Az j Mazda RX-8 szve egy j fejleszts Wankel-motor, a RENESIS. Az elnevezs nmagban jelkpezi a "forgdugattys motor (Rotary Engine) Genezist" s a RENESIS forradalmian j forgdugattys technikjt, amely a magas teljestmnyszintet a kedvez zemanyag- fogyasztssal s az alacsony kipufoggz-emisszival tvzi.
A RENESIS folyadkhtses, ktrotoros Wankel-motor, kt, egyenknt 654 kbcentimteres kamrval, kt teljestmny-vltozatban. A norml kivitel (Standard Power) 144 kilowattot (192 lert) teljest 7000-es percenknti fordulatszmnl, 220 newtonmter maximlis forgatnyomatkkal, 5000-es fordulatnl. A nagyteljestmny vltozat (High Power) teljestmnye 170 kilowatt (231 ler) 8200-as percenknti fordulatszmnl, mg legnagyobb forgatnyomatka 211 newtonmter, 5500-as fordulatnl. A Standard Power vltozat 7,2 msodperc, mg a High Power kivitel mindssze 6,2 msodperc alatt gyorsul fel szz kilomter/rs sebessgre, s ez utbbi vgsebessge 235 kilomter/ra.
Kivl menetdinamikai jellemzk
Az j fejleszts futm-rendszer ketts keresztlengkaros els- s multi-link rendszer hts felfggesztsei kivl menettulajdonsgokkal ruhzzk fel a Mazda RX-8 modellt. Az RX-8 RENESIS erforrsnak kompakt kialaktsa lehetv tette a fejlesztmrnkk szmra, hogy a jrm kzppontja irnyba toljk el, egy gynevezett els-kzps elrendezsbe. Ez idelis, 50:50 arny tmegelosztst tett lehetv az els s a hts tengelyek kztt, ami jelents mrtkben hozzjrul az j Mazda RX-8 dinamikai potenciljhoz, amivel nem csupn "versenykpes", hanem kvetend plda. A Mazda RX-8 futmve minden alkalommal bizonyt, amint az aut a hatrai kzelbe r. Viselkedse tkletes egyenesfutskor, vgskig semleges marad a gyors kanyarvtelek sorn s csupn az igazi kihvsok alkalmval tapasztalhat izgalmas, jellegzetesen sportauts tlkormnyozottsga. A Mazda RX-8 elektromos szervokormnya rvn az aut a vezet legenyhbb beavatkozsaira is pontosan reagl, s gondoskodik arrl, hogy a jrm lendletesen vegye a terhelsvltsokat. Egyszeren fogalmazva az j Mazda RX-8 vezetse mindig lvezet, klnskpp, ha sportaut mdjra kzlekednek vele.